Stäm ukulelen över internet

av Emelie Fågelstedt

Jag har haft lite problem med att spela på min ukulele, måste jag tyvärr erkänna. Inte direkt för att jag tycker att det är svårt att spela. Det går åtminstone an att ta ackorden nu efter lite träning. Men nej, problemet är att jag för allt vad jag är värd inte kan stämma instrumentet. Jag har försökt själv och jag har bett gitarrister att hjälpa mig. Men-det-går-bara-inte!

Jag fick tips om en skicklig gatumusikant som heter Mats Looström som håller till på Västerlånggatan här i Stockholm hela sommaren. Efter att ha fått hans nummer av en underbart engagerad kollega på jobbet ringde jag upp för att berätta om SM för Gatumusikanter. Han och hans kompis Ronny verkade mycket intresserade av att ta sig till Mariefred och spela med oss – och kommer att anmäla sig officiellt ikväll.

Men den goda nyheten är inte bara att vi har två duktiga bluesartister anmälda inför sommaren. Mats tipsade mig dessutom om att jag faktiskt kan stämma min ukulele över internet. Så ikväll ska jag gå hem, sätta mig med min röda skönhet framför online ukulele tuner och ge Soul Sister mitt allt! Äntligen!

One Comment to “Stäm ukulelen över internet”

  1. Oj! Vilket beröm:-) Härligt att helt plötsligt vara någon slags ukuleleexpert på internet! Hoppas det går bra med ukulelandet då. Ha de gott och tack för senast!/Mats

Lämna en kommentar